BIOGRAFI RINGKAS AL-FADHIL AL-WALID SHEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU ABDULLAH AL-BANJARI AL-MAKKI
Penulis : Ustaz Abu Zahrah
al-Fadhil Tuan Guru Syaikh Muhammad Nuruddin bin Haji Marbu bin Abdullah Thayyib حفظه الله berasal dari Banjarmasin, Kalimantan Selatan Indonesia. Beliau dilahirkan di sebuah desa berjulukan Harus, Amuntai pada tanggal 1 September 1960M. Beliau anak yang ketiga dari tujuh bersaudara, dari sebuah keluarga yang taat beragama. Bonda dia berjulukan Hajjah Rahmah binti Haji Muhammad Sobri yakni puteri dari seorang tokoh ulama besar di Kalimantan Selatan.
Berhijrah ke Tanah Suci Makkah
Beliau menerima pendidikan awal di sekolah rendah di kampung Harus. Kemudian pada tahun 1974 dia mencar ilmu di pondok pesantren Normal Islam. Belum pun sempat menamatkan pengajiannya di pondok tersebut seluruh keluarga dia telah berhijrah ke tanah suci Makkah. Pada tahun itu juga (1974) dia meneruskan pengajiannya di madrasah Shaulathiah [sejarah penubuhan madrasah ini boleh didapati disini] sehingga tahun 1982. Selain itu dia juga mengikuti pengajian yang diadakan umum di Masjidiharam dan juga dirumah para masyaikh.
Pada tahun 1982 dia telah menamatkan pengajiannya dengan kepujian mumtaz (cemerlang) di madrasah Shaulathiah. Di samping itu juga dia turut mencurahkan ilmunya kepada para pelajar dari Indonesia. Beliau telah mengajarkan kitab Qatrunnada, Fathul Mu’in, ‘Umdatussalik, Bidayatul Hidayah dan lain-lain sebelum naik ke kelas ‘Aliyah.
Beliau merupakan murid kesayangan gurunya asy-Syaikh al-‘Allamah Ismail Utsman Zain al-Yamani رحمه الله . Dan guru inilah yang banyak mewarnai dalam kehidupan beliau. Tuan guru dia ini banyak meluangkan waktunya yang berharga untuk dia dan sering mengajaknya untuk menemani Tuanguru dia ke Madinah menghadiri aktivitas agama dan juga menziarahi maqam baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Beliau mencurahkan segala perjuangan dan tenaganya serta dirinya mendekati para masyaikh untuk berkhidmat dan juga membekali diri dengan ilmu daripada guru-gurunya. Beliau amat gigih dalam belajar, maka tidak hairanlah jika dia menerima kawasan di hati para gurunya. Sebut sahaja ulama’ yang ada di Mekah khususnya niscaya dia pernah berguru dengan mereka. Siapa yang tidak mengenali tokoh ulama’ yang harum nama mereka disebut orang semisal Syaikh al-Allamah Hasan al-Masyath yang digelar Syaikh-ul-Ulama’, Syaikh al-Allamah Muhammad Yasin al-Fadani, yang menerima julukan Syaikhul Hadits wa Musnidud-dunya, Syaikh Ismail Usman Zin al-Yamani yang digelar al-Faqih ad-Darrakah (guru dia ini menghafal kitab Minhajut Tholibin), Syaikh Abdul Karim Banjar, Syaikh Suhaili al-Anfenani, as-Sayyid Muhammad bin Alwi al-Maliki, Syaikh Said al-Bakistani dan masih banyak lagi. Kata pepatah arab “cakap sahaja tanpa perlu khuatir”. Kitab-kitab yang dipelajari dia bersambung sanad hingga kepada pengarang, masyaAllah betapa jago dan beruntungnya umur dia dan segala-galanya yang diberikan oleh Allah, tidak salah jika dikatakan ilmu dia lebih bau tanah dari umurnya.
Pada tahun 1983 dia telah melanjutkan pengajiannya di Universiti al-Azhar asy-Syarif dalam bidang syariah hingga menerima gelar sarjana muda. Kemudian dia meneruskan lagi pengajiannya di Ma’had ‘Ali Liddirasat al Islamiah di Zamalik sehingga memperolehi diploma am “Dirasat ‘Ulya” pada tahun 1990
Antara guru-gurunya dikala mencar ilmu di Mekah dan Mesir yakni adalah:
- asy-Syaikh al-‘Allamah Hasan al-Masyath رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah Muhammad Yasin al-Fadani رحمه الله,
- asy-Syaikh al-‘Allamah Ismail Utsman Zain al-Yamani al-Makki رحمه الله,
- asy-Syaikh ‘Abdullah Said al-Lahji رحمه الله,
- asy-Syaikh al ‘Alaamah al-Jalil as-Sayyid ‘Amos رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah Muhammad ‘Iwadh al-Yamani رحمه الله
- asy-Syaikh Zakaria Bila al-Indonesia رحمه الله
- asy-Syaikh Muhammad Syibli al-Banjari رحمه الله
- asy-Syaikh Karim al-Banjari رحمه الله
- asy-Syaikh ‘Abdul Karim al-Bukhari رحمه الله
- asy-‘Adnan al-Afnani رحمه الله
- asy-Syaikh Saifurrahman رحمه الله
- asy-Syaikh Sahili al-Anfanani رحمه الله
- asy-Syaikh Said al-Bakistani رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah al-Muhaddits al-Kabir Muhammad Zakaria al-Kandahlawi رحمه الله
- asy-Syaikh al-Jalil al-Habib ‘Abdul Qadir as-Saggaf حفظه الله
- asy-Syaikh Muhammad Muntashir al-Katani al-Maghribi رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah al-Muhaddits al-Habib as-Sayyid Muhammad ‘Alawi al-Maliki رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘allamah Muhammad Makki al-Hind رحمه الله
- asy-Syaikh Muhammad Makhluf رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘allamah ‘Abdullah bin Hamid رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah al-Kabir Muhammad Mutawalli asy-Sya’rawi رحمه الله
- asy-Syaikh al-Imam al-Akbar ‘ali Jadul Haq رحمه الله
- asy-Syaikh Muhammad Zaki Ibrahim رحمه الله
- al-Ustaz ad-Doktor asy-Syaikh Muhammad Tayyib an-Najjar رحمه الله
- asy-Syaikh al-Jalil ar-Rabbani Muhammad ‘Abdul Wahid رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘allamah al-Kabir Abul Hasan ‘Ali an-Nadwi رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah al-Faqih ‘atiyyah Saqr رحمه الله
- asy-Syaikh al-‘Allamah Hussin رحمه الله
- asy-Syaikh ‘Abdul Hafidz al-Hind رحمه الله
- al-Ustadz ad-Doktor Ahmad umar Hasyim حفظه الله,
- al-Ustadz ad-Doktor ‘Abdusshobur Syahin
- al-Ustadz ad-Doktor ‘Abdul Fattah asy-Syaikh,
- al-Ustadz ad-Doktor Nashr Farid,
- asy-Syaikh al-‘Arifbillah Yusuf Mahyuddin al-Hasani asy-Syadhuli ad-Darqawi حفظه الله dan ramai lagi.
MENABUR JASA & MENYANDANG GELAR AZHARUS TSANI
Setelah menamatkan pengajian di Universiti al-Azhar dia menumpukan perhatiannya untuk mencurahkan ilmunya kepada ribuan para pelajar yang tiba dari Asia Tenggara menyerupai Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand yang menuntut di Universiti al Azhar sehingga dia menerima gelaran al Azharus Tsani (Azhar ke Dua) satu julukan yang terhormat dan tulus dari masyarakat universiti al Azhar sendiri.
Beliau mengadakan kelas pengajian yang diberi nama “Majlis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin” sejak tahun 1987 sehingga 1998 yang mana buat pertama kalinya diadakan di rumah pelajar Johor dan rumah pelajar Pulau Pinang, di dewan rumah Kedah dan di dewan rumah Kelantan dan juga di masjid Jamik al Path di Madinah Nasr. Di samping mengajar dia juga menghasilkan kitab-kitab agama berbahasa Arab dalam pelbagai bidang yang banyak tersebar luas di Timur Tengah dan juga di negara Malaysia. Boleh dikatakan setiap para pelajar yang mencar ilmu di Al-Azhar Mesir semasa dia berada di sana pernah menimba ilmu dari tokoh ulama’ muda ini. Dan memanglah sejak dari awal keterlibatannya dalam dunia ta’lim dia telahpun menazarkan diri dia untuk terus menjadi khadim (orang yang berkhidmat) untuk penuntut ilmu agama. Semoga Tuhan Ta’ala mengurniakan kesihatan dan ke’afiaatan kepada dia serta keluarganya dan menawarkan kesempatan yang seluasnya untuk dia terus mencurahkan ilmu dan terus menghasilkan karya ilmiah.
MENGHASILKAN KARYA ILMIAH
Beliau telah melibatkan diri dalam dunia penulisan sejak tahun 1991. Beliau telah menghasilkan karangan dan juga mentahqiq kitab-kitab mu’tabar tidak kurang daripada 50 buah karangan kebanyakkannya dalam bahasa Arab.
الإحاطة بأهم مسئل الحيض والنفاس والاستحاضة
تساؤلات وشبهات وإباطيل حول معجزة الإسراء والمعراج والرد عليها
المختار من نوادر العرب وطرائفهم
آدب المصافحة
من هو المهدى المنتظر؟
المجال الإقتصاد في الإسلام
بيان مفتى جمهورية مصر العربية حول فوائد البنوك في ميزان أهل العلم
سفر المرأة (احكامه و آدابه)
الدرر البهية في إيضاح القواعد الفقهية
معلومات تهمك
أسماء الكتاب الفقهية لسادتنا الأئمة الشافعية
أحكام العدة في الإسلام
آراء العلماء حول قضية نقل الأعضاء
أدلة بحريم نقل الأعضاء الآدمية
الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر في الكتاب والسنة
العبر ببعض معجزات خير البشر صلى الله عليه وسلم
محمد نور الدين مربو البنجاري المكي والأحاديث المسلسة
الجوهر الحسن من أحاديث سيدنا عثمان عفان رضي الله عنه
اسمى المطالب من بعض أحاديث سيدنا على بن أبي طالب رضي الله عنه
مراقي الصعود من بعض أحاديث سيدنا عبدالله بن مسعود رضي الله عنه
إفادة العام والخاص من بعض أحاديث سيدنا عبدالله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما
الكواكب الدري من أحاديث سيدنا أبي سعيد الخدري رضي الله عنه
الكواكب الأغر ببعض أحاديث سيدنا عبدالله بن عمر رضي الله عنهما
زاد السلك من أحاديث سيدنا أنس بن مالك رضي الله عنه
الإقتباس من أحاديث سيدنا عبدالله بن عباس رضي الله عنهما
فيض الباري حول بعض أحاديث سيدنا أبي موسى الإشعري رضي الله عنه
الردة أسبابها وأحكامها
توفيق الباري لتوضيح وتكميل مسائل الإيضاح للامام النووي
مكانة العلم والعلماء وآداب طالب العلم
dan banyak lagi
Antara kitab yang dia tahqiq dan ta’liq
رسالة المعاونة والمظاهرة والمؤازرة
قرة العين بفتاوى الشيخ إسماعيل عثمان زين
رفع الأستار عن دماء الحج والاعتمار
شروط الحج عن الغير
الحسن البصري
إقامة الحجة غلى أن الإكثار في التعبد ليس ببدعة
خصوصيات الرسول صلى الله عليه وسلم
يستان العارفين dan banyak lagi
Pada tahun 1998 dia telah diperlawa untuk mengajar di Maahad Tarbiah Islamiah (MTI), Derang Kedah, yang diasaskan oleh al-Marhum Ustaz Niamat Bin Yusuf رحمه الله pada tahun 1980. Beliau tidak ubah umpama hujan yang menyuburkan bumi yang usang kehausan siramannya. Beliau menetap di MTI Derang hinggalah tahun 2002. Beliau merupakan tenaga pengajar yang utama lagi disegani yang banyak memperuntukkan masa dia untuk para pelajar di Maahad ‘Ali Littafaqquh Fiddin, Derang.
Di samping itu dia juga dijemput mengadakan pengajian dan ceramah bulanan atau mingguan di masjid-masjid, sekolah-sekolah. majlis-majlis perayaan agama malah bunyi dia telah lantang bergema memberikan syiar agama di hotel-hotel, di pejabat kerajaan sama ada di negeri Kedah Pulau Pinang, Perak, Kelantan dan Terangganu. Setiap kali pengajian yang diadakan niscaya akan bertambah jumlah hadirin yang tidak mahu ketinggalan menimba ilmu dan mendapatkan siraman rohani daripada beliau. Selepas 4 tahun menabur bakti di bumi Kedah dia telah pulang ke kawasan asal kelahirannya untuk menubuhkan pesantren dia sendiri di Kalimantan dan seterusnya pada tahun 2004 dia menubuhkan Maahad az-Zein al-Makki al-‘Ali Litafaqquh Fiddin di Ciampiea, Bogor, Jawa Barat, Indonesia. Dan disinilah dia menetap dan mendiri bakal ulama.
KELEBIHAN BELIAU
Yang pertama dan utama yakni dia selalu istiqamah dalam apa jua yang dikerjakannya. Beliau memiliki semangat yang luar biasa tinggi, tegas dengan prinsip dan berdisiplin tinggi, berwibawa, bersemangat dikala memberikan ilmu. Diantara kelebihan dia lagi walaupun banyak kelebihan dia yang lain iaitu dia tidak pernah kelihatan letih walaupun jauh dan usang masa mengajar, banyak kawasan pengajian yang dia hadiri dan juga kelebihannya lagi niscaya ada perkara gres yang disampaikan oleh dia dalam pengajarannya. Adapun kehebatan dia dalam memberikan ilmu mengaitkan duduk perkara semasa dengan apa yang disampaikannya sungguh amat luar biasa dan amat member kesan sekali kepada para hadirin. Beliau bukan sahaja mencurahkan ilmu kepada muridnya bahkan terlebih utama lagi dia memberi didikan etika semasa belajar. Itu merupakan fadhlun minallah kepada hamba-hambanya yang bertaqwa kepadanya.
IRSYADAT AL FADHIL
(Petikan ucapan sulung al-Fadhil Syaikh Muhammad Nuruddin hari pertama pengajian di kelas al-Ma’hadul ‘Ali Lit Tafaqquh Fiddin Derang, Kedah – pada hari Itsnin 9 Ramadhan 1419 H bersamaan 28 Disember 1998 M.)
- Jangan tersilau dengan gelar PhD atau MA dan sebagainya.
- Penubuhan al Ma’hadul ‘All Littafaqquh Fiddin ini untuk menerima redha Tuhan dan membawa misi dan visi Nasratu Dinillah Taala dan adda‘watu ilallah
- Menuntut ilmu untuk menolong agama Allah, bukan untuk sijil, syahadah atau untuk dunia serta pangkat.
- Terlalu murah jika dengan ilmu hanya untuk menerima honor lumayan. Kalau mencar ilmu hanya untuk duit akan terhenti dengan duit, sanggup duit tinggal ilmu.
- Tanggungjawab kita lah terhadap ilmu di tanah air khususnya dan seluruh dunia umumya.
- Siapkan diri untuk berkorban demi ilmu, agama. Ilmu untuk agama dan akhirat.
- Bekerjalah untuk Islam, jangan biarkan musuh Islam mengukut tanah umat Islam dikeranakan ulama kita tidur sedang kita asyik bertengkar sesama sendiri.
- Jadilah ‘abidan lillah (hamba kepada Tuhan jangan ‘abidan li makhluk (hamba kepada makhluk).
- Menuntut ilmu harus tulus gres berkat.
- Berakhlaklah dengan guru yang kita mengaji dengannya. Mohon restu guru, dekati dan dampingi mereka merupakan kunci dan rahsia keberhasilan.
- Hormatilah kitab-kitab, susun dengan baik dan terhormat, jangan letak sesuatu di atas kitab, membawa kitab jangan menyerupai menenteng ikan sahaja, dakapkan ke dada.
- Akhlak juga harus besar sebagaimana besarnya kitab-kitab yang kita pelajari dan beramallah, jangan hingga mencar ilmu di kelas Tafaqquh tapi tak berminat untuk beramal.
- Saya bukan menyerupai kebanyakan guru silat yang menyimpan langkah-langkah atau jurus-jurus janjkematian yang mematikan dari diketahui murid-murid.